Jeśli jesteś właścicielem tej strony, możesz wyłączyć reklamę poniżej zmieniając pakiet na PRO lub VIP w panelu naszego hostingu już od 4zł!
Horten Ho IX (Gotha Go 229)




Pod koniec 1943 roku bracia Horten zakończyli pomyślnie konstrukcję samolotu z napędem odrzutowym w układzie latającego skrzydła. Prototyp oznaczony Ho IX V-1 uzyskał pozytywną opinię kierownictwa RLM. Na początku 1944 roku maszyna czekała na montaż przewidzianych silników BMW 003 - w międzyczasie przeprowadzono próby w locie bez napędu. Testowano również podwozie (na razie stałe), spadochron hamujący i próbowano uzbrojenie. W trakcie lotów próbnych pierwszy prototyp uległ rozbiciu przy lądowaniu. Wkrótce potem przygotowano w Göttingen drugi prototyp Ho IX V-2, z silnikami Junkers Jumo 004 i wciąganym podwoziem. Tak przygotowana maszyna została w styczniu 1945 roku przewieziona do Oranienburga i tam oblatana. Göring, który po ujrzeniu prototypu w marcu 1945 roku zachwycił się tą konstrukcją, polecił zbudować w zakładach Gothaer Waggonfabrik (Gotha) serię 20 sztuk. Samolot uzyskał oznaczenie Go 229. Wykonano trzeci prototyp Go 229 V-3, który po wprowadzeniu drobnych poprawek i zamontowaniu uzbrojenia doczekał końca wojny tuż przed kompletnym ukończeniem. Krótko potem został przetransportowany do Stanów Zjednoczonych. W fazach projektowych były następne prototypy: dwumiejscowy myśliwiec nocny (Go 229V-4), również dwumiejscowy samolot myśliwsko-bombowy (Go 229V-5 i Go 229V-6). Po spotkaniu 12 marca 1945 roku w Karinhall, generalne dowództwo Luftwaffe poleciło rozpocząć prace nad wersją bombowca obronnego Go 229B. Jednak z oczywistych względów prace zakończyły się na etapie projektowym.